VVOJ2012 verslag: Presentation Medialab

Conferentie

Titel: Presentation Medialab
Datum: vrijdag 16 november 2012
Tijd: 10:45-11:15 uur
Sprekers: Henk van Ess, Hille van der Kaa, Rachel Levy, Arno Kersten
Aantal deelnemers: ongeveer 250

Verslag: Annelina Clara De Cuyper

De VVOJ presenteert vandaag een nieuwe website: het Medialab. VVOJ voorzitter Henk van Ess, tevens één van de redacteuren van de nieuwe website, legt het concept uit: het Medialab wil journalisten helpen meer vaardigheden en kennis te vergaren om hun eigen vak nog beter uit te voeren. Kortom, een soort online school van journalistiek. Omdat de ontwikkeling ervan samenviel met een publicatie van Henk van Ess en Hille van der Kaa over datajournalistiek, is ook de aanzet van de website gericht op dit thema. Op termijn wordt deze thematiek echter losgelaten en zal het Medialab gericht zijn op journalistieke vaardigheden in de brede zin des woords.

Van Ess vertelt dat er behalve het Handboek Datajournalistiek, ook een electronisch boek uitkomt, dat zal worden verkocht in de Apple iBook store. Er is nu al een preview verkrijgbaar op: www.forreporters.com/download.

Hille van der Kaa vertelt meer over het Handboek Datajournalistiek. Het boek is geschreven omdat er nog een beginpunt miste om data te vinden en te analyseren. Het boek bevat veel informatie (omgaan met data, zijn gegevens betrouwbaar?…). We leven nu ‘in the age of data’ dus als je er niet mee kan omgaan, heb je een probleem.

Rachel Levy vertelt meer over de website Medialab. De topics ‘vind’, ‘verwerk’ en ‘vertel’ zijn het belangrijkste en je kan je ook inschrijven op de nieuwsbrief. De Medialab redactie heeft ook veel interviews gedaan met datahelden, over verschillende projecten dus er staan vele goede tips op de website. Deze helden hebben hun informatie gedeeld omdat correcte data voor iedereen zeer belangrijk zijn.

Arno Kersten vertelt over het belang van data. Er kan veel verborgen informatie zitten in een database. Zo volgt er een filmpje over het valsspelen bij marathons. Sommige deelnemers lopen niet het hele parcours, blijkt wanneer je alle data op een goede manier onderzoekt, filtert en analyseert. Het voorbeeld van de marathon is eenvoudig en aansprekend, maar de les die men eruit kan halen, is een algemene: maak gebruik van databases, leer de vaardigheden om deze databases te onderzoeken, en je zult zien dat je meer originele artikelen van een diepgravend karakter kunt produceren.