VVOJ2012 verslag: get creative (part II)

Conferentie

Titel: Get Creative Part 2
Datum: 16 november 2012
Tijd: 15:45-17:00 uur
Spreker: Karl Van den Berg
Aantal deelnemers: 25

Verslag: Billie Verpooten

Het eerste deel van de workshop Get Creative sloot aan bij dit tweede deel. Karel Van den Berg begint opnieuw met een oefening op de 18 basisvragen. Deze keer kiest de groep voor het thema BBC schandaal. Eerst leggen de aanwezigen de informatie die ze al kennen over het BBC schandaal samen.

Het blijkt ook moeilijker om antwoorden de vinden op de ‘allemaal’, ‘ook’, ‘niet’ zonder verdere research te doen. De antwoorden die de aanwezigen geven: ‘Gebeuren dit soort schandalen ook in private broadcast bedrijven?’, ‘Wat is de psychologische gedachte achter dit schandaal?’, ‘Waarom gebeuren dat soort pedofilieschandalen?’

Het gevaar van een team is groepsdenken. Van den Berg vertelt over hoe hij op redacties drie soorten mensen zijn, die ervoor zorgen dat mensen minder creatief gaan denken. Dat zijn volgens hem de hoofdredacteur, de ouderen die zeggen ‘been there, done that’ en de creatieve extraverte persoon. Hij zegt dat je beter individueel kan starten met ideeën zoeken en daarna pas beginnen denken als een groep.

Als een van zijn laatste technieken haalt hij de metafoor aan. Om creatieve ideeën te bekomen, kan je headlines ook denken in foto’s of taal. Metaforen zijn een meer holistische manier van taal gebruiken. Voor het BBC schandaal worden onder andere volgende metaforen bedacht: “Looking for a guy in the dark”, “Who’s wearing the mask”, “Ladies & gentlemen, we’ve got him”.

Zijn allerlaatste advies is dat je een idee best ook in één zin kan omschrijven om het te verkopen. Het idee pitchen. In die zin leg je uit wat er moet gebeuren. Daarna kan je nog enkele voorbeelden geven. Maar hij waarschuwt ook voor de gevaren van de voorbeelden die je geeft. Dat kan ook zorgen dat je idee wordt afgebroken door degenen aan wie je het vertelt.

De workshop eindigt met een laatste oefening op de basisvragen en als thema gebruiken we Kerstmis. Mijn collega en ik doen mee aan deze eindoefening. De meeste aanwezigen lijken de techniek onder de knie te hebben. Karl Van den Berg krijgt een luid applaus op het einde. Vanaf nu kunnen de deelnemers zijn creatieve tips als geheim wapen gebruiken op redactie.