Dag van het grote verhaal

Kaart wordt geladen...

Date/Time
Date(s) - 19/09/2014
Hele dag

Location
Theaterzaal Universiteit van Amsterdam

Category(ies)


De VVOJ, FLA, Stichting Verhalende Journalistiek en de MA Journalistiek (Mediastudies) van de UvA organiseren gezamenlijk de Dag van het Grote Verhaal. Een dag speciaal voor freelance journalisten die aan de slag willen met een groter verhaal.

Voor veel journalisten is het dé droom om dat ene Grote Verhaal te maken. Maar hoe regel je dat als freelancer? Welk medium gaat zich committeren aan jou en dat grote project? Wie betaalt al je reiskosten en – niet te vergeten – al die uren die je erin steekt?

Sprekers zijn onder meer Joshua Hammer, oud-chef Newsweek en freelance journalist die drie dollar per woord betaald krijgt bij zijn opdrachtgevers, waaronder The New Yorker, the New York Times en the Atlantic Monthly. Daarnaast spreekt undercoverjournalist Stella Braam (auteur van boeken als ‘Grijze wolven’ en ‘Tussen gekken en gajes’).

En Arnold van Bruggen vertelt over zijn prijswinnende Sotchi project, waarbij hij bijeenkomsten voor donateurs organiseerde, in allerlei buitenlandse media publiceerde en uiteindelijk een aantal winstgevende boeken maakte.

Tussendoor lichten uiteenlopende freelance journalisten in korte presentaties toe hoe ze hun projecten en artikelen gefinancierd kregen. Ook is er een panel van deskundigen waar freelance journalisten hun omvangrijke journalistieke project kunnen pitchen – want welk verhaalidee is die extra investering waard?

Deelnemen kost € 75,-. FLA-leden betalen € 50,-, vrienden van de Stichting Verhalende Journalistiek en leden van de VVOJ betalen € 60,-

Opgeven kan via: dagvanhetgroteverhaal@gmail.com

 

Programma Dag van het Grote Verhaal*

Datum:           19 september 2014

Locatie:           9.30-17 uur in theaterzaal UvA

9.30-9.45       Opening door Mark Deuze, hoogleraar journalistiek UvA Mediastudies.

9.45-10.45    Eerste keynote: Arnold van Bruggen, Sotchi:

Hoe kom je tot een goed idee voor een verhaal? En hoe verkoop je het?

10.45-10.55 TEDtalk 1

10.55-11.05 TEDtalk 2

11.05-11.30 Koffie

11.30-12.30 Tweede keynote: Joshua Hammer

Je hebt een geweldig idee, dat heb je al verkocht. En hoe ga je vervolgens met zo’n complex idee aan de slag, zeker als het zich op verschillende platforms moet gaan afspelen?

12.30-12.40 TEDtalk 3

12.40-12.50 TEDtalk 4

12.50-14.00 Lunch

14.05-15.05 Derde keynote: Stella Braam

Hoe zet je een groot verhaal op? Hoe zorg je voor de juiste organisatie en voor de financiën?

15.05-15.15 TEDtalk 5

15.15-15.25 TEDtalk 6

15.25-15.45 Pauze

15.45-16.45 Panel: Hoe beoordeel je projecten?

Met Mariette Wolf (Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten); Frits van Exter (Vrij Nederland); Maarten Boers (uitgeverij Nieuwe Amsterdam), Tilly Hermans (AtlasContact) en Jeroen van Bergeijk (uitgeverij Fosfor).

17.00-19.00   Borrel, met presentatie door Henk Blanken, auteur, van het Handboek Verhalende Journalistiek

 

* wijzigingen voorbehouden