Verslag UJ2012: Camjo in de dorpsstraat

Kenniscentrum

Titel: Camjo in de dorpsstraat
Docent: Ulrike Nagel
Datum: 12 mei 2012

Tekst: Eric Molenaar

Heel interessante uitleg van Ulrike Nagel (RTV Utrecht) over de camjo: de journalist die zelfstandig met camera een nieuwsitem maakt. Dat mag maximaal 2.30 à 3 minuten zijn als je niet meer ‘lagen’ hebt.

Behalve een camera met bandjes/geheugenkaart heb je volgens haar in elk geval een microfoon met zender/ontvanger nodig, zodat het niet nodig is met een microfoon aan een draad dicht op iemand te staan om zijn of haar stem te kunnen opnemen.

Belangrijke tip: een persoon die je interviewt zet je niet in het midden, maar ergens op de ‘gulden snede’ (kruispunten van lijnen die je ziet als je het scherm denkbeeldig in negen vlakken verdeelt).

Als je twee mensen interviewt is het belangrijk het ene gezicht in het rechter snijpunt te zetten, kijkend naar het midden, en later de andere in het linker snijpunt, kijkend naar het midden. Of andersom natuurlijk. Als het maar niet in het midden van het beeld en niet allebei hetzelfde is.

Zij betoogde dat het belangrijk is van tevoren op een rijtje te zetten wie je in het filmpje neemt als hoofdpersoon. Dat kan bij een marathon bij voorbeeld de oudste deelnemer zijn. Ook is er vaak een nevenpersonage.

Verder denkt zij zo veel mogelijk van tevoren na over de locatie, weke handelingen hoofdpersoon en nevenpersonage gaan verrichten. Wat de soundbites kunnen zijn (de deurklink, het vegen van een bezem, onderlinge conversaties).

En wat de killershot is, dat wil zeggen de beginshot die net als een goede inleiding van een verhaal de kijker het filmpje ‘in moet zuigen’. Voorbeeld: In een filmpje over een speciale verloskamer kun je beter beginnen met beelden van een baby in een couveuse dan met het exterieur van het ziekenhuis.

Je moet een beetje creatief zijn. Meevaren in een boot waarin kinderen roeien voor kika, met de camera tussen de bewegende roeispanen, is puur wat leuker dan zo’n boot filmen vanaf de kant.

Minstens zo belangrijk is het eindshot. Waar gaat je verhaal naartoe, hoe rond je het af. Ook hier is het belangrijk er van tevoren over na te denken.

Houd je je aan deze aanwijzingen dan gaat de montage een stuk sneller!